Elektroniklivet

Ja, efter en regnig dag med en massa rusk sitter vi nu här hemma igen. Jag i soffan med laptop i knäet och sambon vid matbordet med sin dator framför sig och hörlurar på. Jag ska redan här erkänna att ibland för vi diskussioner med varandra över chatten på facebook (fast vi sitter bredvid varandra). I bakgrunden surrar tv:n. Har för några timmar sedan kommit hem från en kurs jag går på brukshundsklubben MH 1:an som jag berättat om tidigare. Som fortsättning på kvällen kommer hälften av tjejerna från kursen hem och vet ni vad vi gör? Vi skriver till varandra på facebook :)

Jag var på fest häromkvällen och på kalas igår eftermiddag, här och där slängs det upp mobiler och kameror och ur datorn spelas det musik och alla står samlade runt omkring för att välja den bästa låten på spotify. "Du har blivit taggad i 10 nya bilder", står det på ansiktsboken när man slår upp datorn dagen efter stå-hejet. Under kvällen hade vi pratat om den där kompisen som aldrig blir bjuden på saker (eller egentligen blir han ju bjuden, bara det att han aldrig kollar sin facebook så han har ingen aning om vad som händer).

Kära vän, vad har det blivit av den här teknikhysterin och hur kommer det sig att man har fler elektroniska vänner än vad man har i verkligheten?! Varför är vi så förälskade i det skrivna ordet? Är det så ofantligt svårt att lyfta luren och ringa ett samtal -eller (guuudförbjude) åka hem till någon lite sådär charmigt oanmält och ses irl?
Vi skäms för att erkänna vår nyfikenhet, vi kollar gärna i smyg så länge vi kan vara anonyma, "vad har Nisse haft för sig i helgen?" "vem fyller år idag?" Kom på mig själv häromdagen när jag letade efter min egen kusins födelsedagsdatum på facebook, ve och fasa när jag upptäckte att han på något mirakulöst sätt lyckats radera sig själv från denna ovärderliga community. Vad hände med den vanliga almanackan där man skriver upp viktiga födelsedagar? Nu fick jag ju chansa och skicka iväg ett Grattis-sms trots liten osäkerhet.. (Kunde ju inte ringa, för det är ju alldeles för personligt). Gillar verkligen starkt också alla Grattis som dyker upp på facebook från alla vänner och "vänner". Angående vänner...på helgens brüdfest diskuterade vi nämligen detta ämne då jag blivit borttagen från en kompis vänlista, jag trodde i alla fall vi var kompisar :P Vi kom fram till att några av oss hade kriterier till vem som fick vara våra vänner på facebook. De vi inte hejade på på stan fick inte längre vara våra vänner, inte heller dem som vi inte talat med på det senaste året.. Hahah, vilka underbara kriterier ;D
Ska nog själv sätta mig och rensa lite i "vänlistan" för att (vad jag kan gissa) sedan bli förskräckt över att det av 400 bara finns 40 kvar och utav dem är hälften familj och släktingar och ett par tre, fyra stycken är dem man verkligen skulle kalla vänner och några andra bekanta som man tycker mer om.. Skrämmande! Kan nog inte radera i alla fall då jag är alldeles för nyfiken på vad alla har för sig där ute och ibland bara vill glömma mitt och snoka runt i andras privatliv. En annan sak vi pratade om i lördags kväll var om de som på facebook "checkar in" på varenda ställe de befinner sig på är de samma som var emot FRA-lagen.. Länge leve integriteten! Mer integritet åt folket!

"Gilla detta på facebook!"


Hahhahaha, godnatt go'bloggvänner! /Mathilda

Ps. Oftast gillar jag facebook och alla sorters digitala medier, men ibland börjar man ju undra vart verkligheten tar vägen. Finns framtiden bara i cybervärlden? Ds

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0